Szkolenia CIB online

LISTOPAD 2024

Zapraszamy na szkolenia online przygotowane przez zespół CIB i przeznaczone dla całej społeczności akademickiej. W listopadzie poznamy pomocne w pracy naukowej i pedagogicznej narzędzia online, m.in. Mentimeter i Canva. Poza tym poruszymy zagadnienia związane z publikowaniem otwartym, podpowiemy jak krok po kroku procedować w Process Portalu sfinansowanie publikacji. Poruszymy także zagadnienia związane z Impact Factorem oraz analizą bibliometryczną. Rozpoczynamy 5 listopada.

Strategie aktywizacji słuchaczy z wykorzystaniem narzędzi online – Canva

Korzystasz z jednego szablonu z PowerPointa od lat, a posty na Facebooka przygotowujesz za pomocą Painta? Zrób to lepiej, szybciej i atrakcyjniej z Canvą!

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z podstawowymi funkcjonalnościami aplikacji Canva, która uatrakcyjnia przekaz i pomaga w aktywizacji odbiorców prezentacji, szkoleń czy wykładów. Jest też prostym narzędziem do tworzenia grafik, m.in. do mediów społecznościowych. Dodatkowo uczestnicy będą mieli okazję poznać podstawowe zagadnienia związane z grafiką komputerową i komunikacją wizualną.

Szkolenie skierowane jest do osób, które dotychczas nie miały styczności z narzędziem i chciałyby poprawić estetykę swoich projektów, np. prezentacji multimedialnych, oraz poznać możliwości współpracy w Canvie. Do udziału zapraszam zatem wszystkie osoby zainteresowane. Szkolenie będzie miało charakter warsztatowy, dlatego przed dołączeniem zachęcam do założenia darmowego konta w Canvie. Prowadząca Anna Sikorska.

Termin: 5.11, wtorek, godz. 12.00 – 13.30

Identyfikator spotkania: 312 995 904 510

Kod dostępu: 8WCChh

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


Publikowanie otwarte. Jak wybrać dobre czasopismo do publikacji?

Spotkanie jest poświęcone publikowaniu naukowemu. Uczestnicy dowiedzą się, jak znaleźć czasopisma najlepiej nadające się do publikowania artykułów i unikać czasopism drapieżnych. Udział w szkoleniu pozwoli rozwinąć umiejętności krytycznego myślenia.

Uwaga! Szkolenie ma wymiar praktyczny i formę warsztatową. Uczestnicy są proszeni o przygotowanie: tytułu, abstraktu i słów kluczowych swojego przykładowego artykułu. Prowadzenie Agnieszka Goszczyńska.

Termin: 6.11, środa, godz. 10.00 – 11.00

Identyfikator spotkania: 336 951 356 888

Kod dostępu: cGKzUY

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


Strategie aktywizacji słuchaczy z wykorzystaniem narzędzi online – Mentimeter

Chcesz włączyć swoich odbiorców w proces powstawania prezentacji, przeprowadzić ankietę na żywo lub sprawdzić ich wiedzę w quizie online? Mentimeter sprawdzi się tu doskonale!

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z podstawowymi funkcjonalnościami aplikacji Mentimeter, która angażuje uczestników prezentacji, szkoleń i wykładów. Dodatkowo, uczestnicy poznają podstawowe pojęcia związane z gamifikacją w edukacji, czyli procesem wykorzystywania elementów gier w przekazywaniu wiedzy.

Szkolenie skierowane jest dla osób, które dotychczas nie miały styczności z narzędziem i chciałyby urozmaicić swoje prezentacje lub zajęcia dydaktyczne o elementy gamifikacji oraz zaktywizować swoich odbiorców. Do udziału zapraszam zatem wszystkie osoby zainteresowane. Szkolenie będzie miało charakter warsztatowy, dlatego przed dołączeniem zachęcam do założenia darmowego konta w Mentimeterze. Prowadząca Anna Sikorska.

Termin: 6.11, środa, godz. 12.00 – 13.30

Identyfikator spotkania: 315 510 450 698

Kod dostępu: HePm7L

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


PublicUM – baza informacji o dorobku i osiągnięciach pracowników UMED

Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, jakie publikacje i aktywności można zgłaszać do bazy PublicUM oraz gdzie i jak należy to zrobić. Nauczą się również, jak wyszukać swój profil naukowca w PublicUM oraz jak sprawdzić, które dane są w nim zarejestrowane. Prowadząca Anna Radomska.

Zakres szkolenia:

  • dostęp do bazy PublicUM
  • nawigacja po stronie www PublicUM
  • dane rejestrowane w profilu naukowca
  • aplikacja AP 10.02 w Process Portalu
  • zgłaszanie dorobku w Process Portalu: publikacje, aktywności zawodowe, osiągnięcia zawodowe (nagrody), konferencje organizowane przez Uczelnię
  • najważniejsze elementy przy zgłaszaniu dorobku – na co należy zwrócić szczególną uwagę
  • aktywności zawodowe w PublicUM a System Okresowej Oceny Nauczycieli (SOON).

Termin: 7.11, czwartek, godz. 10.00 – 11.00

Identyfikator spotkania: 313 854 103 637

Kod dostępu: KFcVhM

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


Główka pracuje, czyli jak wyszukać pełen tekst artykułu (i legalnie go pobrać)

Szkolenie przeznaczone dla osób, które w swojej codziennej pracy i nauce potrzebują pełnych tekstów artykułów naukowych. Zaprezentujemy dwa podstawowe narzędzia dostępne z poziomu sieci uniwersyteckiej: Full Text Finder i BrowZine, a także podpowiemy, w jakich bazach dostępnych w Internecie warto szukać wartościowych tekstów medycznych w pełnym tekście, często recenzowanych, jak również preprintów. A jeśli zawiodą wszystkie drogi, podrzucimy garść wskazówek, co zrobić, gdy PDF, który znaleźliśmy, jest płatny. Prowadząca Magdalena Kokosińska.

Termin: 12.11, wtorek, godz. 10.00 – 11.00

Identyfikator spotkania: 350 209 429 094

Kod dostępu: mfVM3M

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


Licencje Creative Commons? Pierwsze słyszę!

Jeśli nie wiesz, czym są Creative Commons, słyszysz tę nazwę pierwszy raz lub być może kiedyś obiła Ci się o uszy, ale już dawno zapomniałeś, o co chodzi – ten webinar jest dla Ciebie. Poznasz podstawowe, ale również najważniejsze informacje związane z polskim prawem autorskim, z budową i rodzajami licencji, a także dowiesz się, gdzie szukać darmowych (i legalnych!)  materiałów opublikowanych na licencjach. Podpowiem Ci też, jak opublikować na licencji CC własny materiał: artykuł, fotografię, grafikę, ikonę, a nawet cały podręcznik lub plik muzyczny. Prowadząca Magdalena Kokosińska.

Termin: 14.11, czwartek, godz. 11.00 – 12.30

Identyfikator spotkania: 398 473 333 032

Kod dostępu: C3P2gM

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


Procedowanie finansowania publikacji

Szkolenie prowadzone przez jednostkę merytoryczna ds. publikacji. Spotkanie ma wymiar praktyczny. Uczestnicy dowiedzą się, jak składać zapotrzebowanie na publikacje naukowe w AP05- zakupy. Prowadzący Marcin Laskowski.

Termin: 15.11, piątek, godz. 12.00 – 13.00

Identyfikator spotkania: 327 012 859 489

Kod dostępu: MY8KZa

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


Impact Factor – jak wyszukać wiarygodne informacje o wartości czasopisma

Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, jak rozpoznać, że informacja o wskaźniku IF na stronie wydawcy nie jest wiarygodna, poznają także bazę Journal Citation Reports firmy Clarivate, która jest głównym źródłem informacji o IF oraz nauczą się wyszukiwać wartość Impact Factor dla poszczególnych lat. Prowadząca Anna Radomska.

Zakres szkolenia:

  • czym jest wskaźnik Impact Factor
  • dostęp zdalny do bazy Journal Citation Reports
  • nawigacja po bazie JCR
  • zasady wyszukiwania w bazie
  • odszukiwanie danych o historycznej wartości Impact Factor
  • sprawdzanie wartości kwartyli
  • czasopisma bez Impact Factor indeksowane w bazie JCR
  • weryfikowanie danych ze stron wydawców czasopism.

Termin: 18.11, poniedziałek, godz. 10.00 – 11.00

Identyfikator spotkania: 374 396 777 131

Kod dostępu: HE3L2k

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


Analiza bibliometryczna – najważniejsze informacje dla pracowników UMED

Na szkoleniu pokażemy między innymi, czym jest analiza bibliometryczna, na podstawie czego jest sporządzana oraz które publikacje są punktowane. Zaprezentujemy również, jak pobrać raport dorobku z profilu naukowca w bazie PublicUM. Prowadząca Aleksandra Andrzejewska.

Termin: 19.11, wtorek, godz. 11.00 – 12.00

Identyfikator spotkania: 374 815 572 964

Kod dostępu: a4mppN

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


Procedowanie finansowania publikacji

Szkolenie prowadzone przez jednostkę merytoryczna ds. publikacji. Spotkanie ma wymiar praktyczny. Uczestnicy dowiedzą się, jak składać zapotrzebowanie na publikacje naukowe w AP05- zakupy. Prowadząca Agnieszka Goszczyńska.

Termin: 20.11, środa, godz. 10.00 – 11.00

Identyfikator spotkania: : 398 464 943 762

Kod dostępu: rgMnnc

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


Od zera do… artykułu – praca nad tekstem naukowym

Szkolenie dla wszystkich, którzy piszą teksty naukowe, zwłaszcza artykuły lub monografie. Zajmiemy się m.in.:

  • strukturą tekstu naukowego,
  • stylami bibliograficznymi,
  • językiem (poprawnością i stylem naukowym),
  • źródłami literatury naukowej i kwestią ich selekcji,
  • problemem wyboru odpowiedniego czasopisma/wydawnictwa do publikacji swojego tekstu.

Zapraszamy szczególnie studentów i pracowników naukowych, a także wszystkich zainteresowanych tematem. Prowadząca Magdalena Kokosińska.

Termin: 21.11, czwartek, godz. 10.00 – 11.30

Identyfikator spotkania: : 364 659 349 871

Kod dostępu: dkdqTs

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


Jeśli nie bazy, to co? Otwarte zasoby w pracy studenta i naukowca

Na webinarium pokażemy najciekawsze otwarte zasoby:

  • portale naukowe uniwersytetów z całego świata,
  • otwarte podręczniki, scenariusze zajęć, quizy,
  • kursy i szkolenia dostępne dla każdego,
  • bazy zdjęć, obrazów (w tym medycznych), podcastów (także naukowych), muzyki,
  • repozytoria z artykułami naukowymi i danymi badawczymi,
  • biblioteki cyfrowe – polskie i światowe zasoby instytucji kultury i nauki.

Wszystkie te materiały wspomagają proces dydaktyczny, mogą być przydatne podczas wykładów i ćwiczeń ze studentami, ale też podczas gromadzenia materiałów (piśmiennictwa, źródeł) do bibliografii w pracach naukowych. Prowadząca Magdalena Kokosińska.

Termin: 22.11, piątek godz. 10.00 – 11.00

Identyfikator spotkania: 342 733 358 651

Kod dostępu: SLva5P

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


Prezentacja naukowa i poster

Szkolenie omawia cechy dobrej prezentacji naukowej, która powinna być zaledwie i aż tłem do wystąpienia (np. podczas konferencji). Podpowiemy, jak budować slajdy, by były jasne i czytelne, a także w jaki sposób zaciekawić odbiorcę, nawet jeśli temat, który prezentujemy, jest skomplikowany. Zajmiemy się także posterem (plakatem) – jego budową i warstwą wizualną. Na koniec podpowiemy, z jakich narzędzi można skorzystać, by ułatwić sobie pracę (szablony). Prowadząca Magdalena Kokosińska.

Termin: 25.11, poniedziałek, godz. 17.00 – 18.30

Identyfikator spotkania: 375 026 699 361

Kod dostępu: wyhufp

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


Bibliografia bez stresu: EndNote dla każdego

EndNote to narzędzie szczególnie przydatne przy pisaniu prac dyplomowych, artykułów naukowych (w tym przeglądów systematycznych) czy książek. Dzięki temu menadżerowi bibliografii zarządzanie źródłami staje się prostsze i bardziej efektywne.

W trakcie szkolenia zaprezentujemy, jak szybko i sprawnie korzystać z darmowej, przeglądarkowej wersji EndNote’a. Przedstawimy ogólny interfejs programu, omówimy jego kluczowe funkcje, a następnie pokażemy, jak łatwo można dodawać literaturę do własnej „wirtualnej biblioteki”. Część 1. Prowadzące: Karolina Wójcikowska i Kamila Przegalińska.

Termin: 27.11, środa, godz. 10.00 – 11.00

Identyfikator spotkania: 374 248 793 760

Kod dostępu: avZHhT

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting


Procedowanie finansowania publikacji

Szkolenie prowadzone przez jednostkę merytoryczna ds. publikacji. Spotkanie ma wymiar praktyczny. Uczestnicy dowiedzą się, jak składać zapotrzebowanie na publikacje naukowe w AP05- zakupy. Prowadząca Agnieszka Goszczyńska.

Termin: 29.11, środa, godz. 10.00 – 11.00

Identyfikator spotkania: 339 734 268 760

Kod dostępu: qp6Gqg

Dołącz tutaj: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting

Podziel się: