Szkolenia CIB online

Zapraszamy na webinary prowadzone przez pracowników Centrum Informacyjno-Bibliotecznego i Wydawnictwa UM w Łodzi. Wszystkie szkolenia są otwarte i przeznaczone dla całej społeczności akademickiej.

Istnieje możliwość otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie w webinarze (po spotkaniu proszę wysłać do prowadzącego e-mail z prośbą o wystawienie certyfikatu).

Dołącz tuhttps://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting i wpisz dane dostępowe z tabeli poniżej. Opisy szkoleń znajdują się pod tabelą.

GRUDZIEŃ 2024

Data i godzina

Tytuł szkolenia

Dostęp

Prowadzący

3.12. wtorek
10.00–11.00

PublicUM – baza informacji o dorobku i osiągnięciach pracowników UMED

mgr Anna Radomska
anna.radomska@umed.lodz.pl

9.12 poniedziałek
10.00–11.00

Impact Factor – jak wyszukać wiarygodne informacje o wartości czasopisma

Identyfikator spotkania:
345 926 521 495
Kod dostępu:
JZ24vT2F

mgr Anna Radomska
anna.radomska@umed.lodz.pl

9.12 poniedziałek
16.30–18.00

Licencje Creative Commons? Pierwsze słyszę!

Identyfikator spotkania:
360 840 179 695
Kod dostępu:
Pr6Ym3GY

mgr Magdalena Kokosińska
magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl

10.12 wtorek
12.00–13.30

Strategie aktywizacji słuchaczy z wykorzystaniem narzędzi online – Canva

Identyfikator spotkania:
399 894 745 28
Kod dostępu:
7W8yfw

mgr Anna Sikorska
anna.sikorska@umed.lodz.pl

11.12 środa
10.00–11.00

Procedowanie finansowania publikacji

Identyfikator spotkania:
328 779 693 775
Kod dostępu:
kc6sN9Kv

mgr Agnieszka Goszczyńska
agnieszka.goszczynska@umed.lodz.pl

11.12 środa
12.00–13.30

Strategie aktywizacji słuchaczy z wykorzystaniem narzędzi online – Mentimeter

Identyfikator spotkania:
356 857 974 892
Kod dostępu:
b6oUpz

mgr Anna Sikorska
anna.sikorska@umed.lodz.pl

13.12 piątek
11.00–12.00

Analiza bibliometryczna – najważniejsze informacje dla pracowników UMED

mgr Aleksandra Andrzejewska
aleksandra.andrzejewska@umed.lodz.pl

STYCZEŃ 2025

Data i godzina

Tytuł szkolenia

Dostęp

Prowadzący

9.01 czwartek
10.00–11.00

Prezentacja naukowa i poster

mgr Magdalena Kokosińska
magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl

14.01 wtorek
10.00–11.00

Jeśli nie bazy, to co? Otwarte zasoby w pracy studenta i naukowca

mgr Magdalena Kokosińska
magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl

15.01 środa
11.00–12.30

Od zera do… artykułu – praca nad tekstem naukowym

mgr Magdalena Kokosińska
magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl

16.01 czwartek
10.00–11.00

Bibliografia bez stresu: EndNote dla każdego.
Cz. 2

Identyfikator spotkania:
320 088 343 970
Kod dostępu:
x97Qp6x3

mgr Karolina Wójcikowska
karolina.wojcikowska@umed.lodz.pl mgr Kamila Przegalińska
kamila.przegalinska@umed.lodz.pl

16.01 czwartek
11.30–12.30

PublicUM – baza informacji o dorobku i osiągnięciach pracowników UMED

Identyfikator spotkania:
394 720 621 340
Kod dostępu:
C4fs7Wf3

mgr Anna Radomska
anna.radomska@umed.lodz.pl

22.01 środa
11.00–12.00

Impact Factor – jak wyszukać wiarygodne informacje o wartości czasopisma

Identyfikator spotkania:
386 823 487 627
Kod dostępu:
2mp7qR6E

mgr Anna Radomska
anna.radomska@umed.lodz.pl

Opisy szkoleń

Strategie aktywizacji słuchaczy z wykorzystaniem narzędzi online – Mentimeter

Chcesz włączyć swoich odbiorców w proces powstawania prezentacji, przeprowadzić ankietę na żywo lub sprawdzić ich wiedzę w quizie online? Mentimeter sprawdzi się tu doskonale!

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z podstawowymi funkcjonalnościami aplikacji Mentimeter, która angażuje uczestników prezentacji, szkoleń i wykładów. Dodatkowo, uczestnicy poznają podstawowe pojęcia związane z gamifikacją w edukacji, czyli procesem wykorzystywania elementów gier w przekazywaniu wiedzy.

Szkolenie skierowane jest dla osób, które dotychczas nie miały styczności z narzędziem i chciałyby urozmaicić swoje prezentacje lub zajęcia dydaktyczne o elementy gamifikacji oraz zaktywizować swoich odbiorców. Do udziału zapraszam zatem wszystkie osoby zainteresowane. Szkolenie będzie miało charakter warsztatowy, dlatego przed dołączeniem zachęcam do założenia darmowego konta w Mentimeterze.

Strategie aktywizacji słuchaczy z wykorzystaniem narzędzi online – Canva

Korzystasz z jednego szablonu z PowerPointa od lat, a posty na Facebooka przygotowujesz za pomocą Painta? Zrób to lepiej, szybciej i atrakcyjniej z Canvą!

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z podstawowymi funkcjonalnościami aplikacji Canva, która uatrakcyjnia przekaz i pomaga w aktywizacji odbiorców prezentacji, szkoleń czy wykładów. Jest też prostym narzędziem do tworzenia grafik, m.in. do mediów społecznościowych. Dodatkowo uczestnicy będą mieli okazję poznać podstawowe zagadnienia związane z grafiką komputerową i komunikacją wizualną.

Szkolenie skierowane jest do osób, które dotychczas nie miały styczności z narzędziem i chciałyby poprawić estetykę swoich projektów, np. prezentacji multimedialnych, oraz poznać możliwości współpracy w Canvie. Do udziału zapraszam zatem wszystkie osoby zainteresowane. Szkolenie będzie miało charakter warsztatowy, dlatego przed dołączeniem zachęcam do założenia darmowego konta w Canvie.

Publikowanie otwarte. Jak wybrać dobre czasopismo do publikacji?

Spotkanie jest poświęcone publikowaniu naukowemu. Uczestnicy dowiedzą się, jak znaleźć czasopisma najlepiej nadające się do publikowania artykułów i unikać czasopism drapieżnych. Udział w szkoleniu pozwoli rozwinąć umiejętności krytycznego myślenia.

Uwaga! Szkolenie ma wymiar praktyczny i formę warsztatową. Uczestnicy są proszeni o przygotowanie: tytułu, abstraktu i słów kluczowych swojego przykładowego artykułu.

PublicUM – baza informacji o dorobku i osiągnięciach pracowników UMED

Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, jakie publikacje i aktywności można zgłaszać do bazy PublicUM oraz gdzie i jak należy to zrobić. Nauczą się również, jak wyszukać swój profil naukowca w PublicUM oraz jak sprawdzić, które dane są w nim zarejestrowane.

Zakres szkolenia:

  • dostęp do bazy PublicUM
  • nawigacja po stronie www PublicUM
  • dane rejestrowane w profilu naukowca
  • aplikacja AP 10.02 w Process Portalu
  • zgłaszanie dorobku w Process Portalu: publikacje, aktywności zawodowe, osiągnięcia zawodowe (nagrody), konferencje organizowane przez Uczelnię
  • najważniejsze elementy przy zgłaszaniu dorobku – na co należy zwrócić szczególną uwagę
  • aktywności zawodowe w PublicUM a System Okresowej Oceny Nauczycieli (SOON).

Główka pracuje, czyli jak wyszukać pełen tekst artykułu (i legalnie go pobrać)

Szkolenie przeznaczone dla osób, które w swojej codziennej pracy i nauce potrzebują pełnych tekstów artykułów naukowych. Zaprezentujemy dwa podstawowe narzędzia dostępne z poziomu sieci uniwersyteckiej: Full Text Finder i BrowZine, a także podpowiemy, w jakich bazach dostępnych w Internecie warto szukać wartościowych tekstów medycznych w pełnym tekście, często recenzowanych, jak również preprintów.

A jeśli zawiodą wszystkie drogi, podrzucimy garść wskazówek, co zrobić, gdy PDF, który znaleźliśmy, jest płatny.

Licencje Creative Commons? Pierwsze słyszę!

Jeśli nie wiesz, czym są Creative Commons, słyszysz tę nazwę pierwszy raz lub być może kiedyś obiła Ci się o uszy, ale już dawno zapomniałeś, o co chodzi – ten webinar jest dla Ciebie. Poznasz podstawowe, ale również najważniejsze informacje związane z polskim prawem autorskim, z budową i rodzajami licencji, a także dowiesz się, gdzie szukać darmowych (i legalnych!)  materiałów opublikowanych na licencjach. Podpowiem Ci też, jak opublikować na licencji CC własny materiał: artykuł, fotografię, grafikę, ikonę, a nawet cały podręcznik lub plik muzyczny.

Procedowanie finansowania publikacji

Szkolenie prowadzone przez jednostkę merytoryczna ds. publikacji. Spotkanie ma wymiar praktyczny. Uczestnicy dowiedzą się, jak składać zapotrzebowanie na publikacje naukowe w AP05- zakupy.

Impact Factor – jak wyszukać wiarygodne informacje o wartości czasopisma

Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, jak rozpoznać, że informacja o wskaźniku IF na stronie wydawcy nie jest wiarygodna, poznają także bazę Journal Citation Reports firmy Clarivate, która jest głównym źródłem informacji o IF oraz nauczą się wyszukiwać wartość Impact Factor dla poszczególnych lat.

Zakres szkolenia:

  • czym jest wskaźnik Impact Factor
  • dostęp zdalny do bazy Journal Citation Reports
  • nawigacja po bazie JCR
  • zasady wyszukiwania w bazie
  • odszukiwanie danych o historycznej wartości Impact Factor
  • sprawdzanie wartości kwartyli
  • czasopisma bez Impact Factor indeksowane w bazie JCR
  • weryfikowanie danych ze stron wydawców czasopism.

Analiza bibliometryczna

Na szkoleniu pokażemy między innymi, czym jest analiza bibliometryczna, na podstawie czego jest sporządzana oraz które publikacje są punktowane. Zaprezentujemy również, jak pobrać raport dorobku z profilu naukowca w bazie PublicUM.

Od zera do… artykułu – praca nad tekstem naukowym

Szkolenie dla wszystkich, którzy piszą teksty naukowe, zwłaszcza artykuły lub monografie. Zajmiemy się m.in.:

  • strukturą tekstu naukowego,
  • stylami bibliograficznymi,
  • językiem (poprawnością i stylem naukowym),
  • źródłami literatury naukowej i kwestią ich selekcji,
  • problemem wyboru odpowiedniego czasopisma/wydawnictwa do publikacji swojego tekstu.

Zapraszamy szczególnie studentów i pracowników naukowych, a także wszystkich zainteresowanych tematem.

Jeśli nie bazy, to co? Otwarte zasoby w pracy studenta i naukowca

Na webinarium pokażemy najciekawsze otwarte zasoby:

  • portale naukowe uniwersytetów z całego świata,
  • otwarte podręczniki, scenariusze zajęć, quizy,
  • kursy i szkolenia dostępne dla każdego,
  • bazy zdjęć, obrazów (w tym medycznych), podcastów (także naukowych), muzyki,
  • repozytoria z artykułami naukowymi i danymi badawczymi,
  • biblioteki cyfrowe – polskie i światowe zasoby instytucji kultury i nauki.

Wszystkie te materiały wspomagają proces dydaktyczny, mogą być przydatne podczas wykładów i ćwiczeń ze studentami, ale też podczas gromadzenia materiałów (piśmiennictwa, źródeł) do bibliografii w pracach naukowych.

Prezentacja naukowa i poster

Szkolenie omawia cechy dobrej prezentacji naukowej, która powinna być zaledwie i aż tłem do wystąpienia (np. podczas konferencji). Podpowiemy, jak budować slajdy, by były jasne i czytelne, a także w jaki sposób zaciekawić odbiorcę, nawet jeśli temat, który prezentujemy, jest skomplikowany. Zajmiemy się także posterem (plakatem) – jego budową i warstwą wizualną. Na koniec podpowiemy, z jakich narzędzi można skorzystać, by ułatwić sobie pracę (szablony).

Bibliografia bez stresu: EndNote dla każdego. Cz. 2

W drugiej części szkolenia skupimy się na praktycznych umiejętnościach związanych z zarządzaniem bibliografią. Przedstawimy, jak eksportować zgromadzoną literaturę z menedżera bibliografii w różnych formatach, dostosowanych do konkretnych wymagań. Pokażemy też, jak edytować przypisy i bibliografię bezpośrednio w Microsoft Word, aby dostosować je do wybranego stylu cytowania lub wymagań redakcyjnych. Omówimy również najczęstsze problemy związane z synchronizacją danych między menedżerem a dokumentem oraz zaprezentujemy skuteczne sposoby ich unikania.

Podziel się: